суботу, 19 листопада 2016 р.

Урок природознавства у 1 класі. Що таке грунт?

Тема. Що таке ґрунт?

Мета. Формувати в учнів елементарні поняття ґрунт, склад ґрунту, перегній; продовжувати ознайомлю­вати учнів з умовами, необхідними рослинам для життя (світло, тепло, повітря, вода, поживні речо­вини) та умовами, які надає ґрунт рослинам; фор­мувати в учнів уміння встановлювати найпростіші взаємозв'язки між ґрунтом і рослинами; між ґрун­том і тваринами; розвивати в учнів дослідницький підхід у процесі виявлення складу ґрунту; виховува­ти шанобливе ставлення до ґрунту як запоруки отримання урожаю культурних рослин.

Очікувані результати. Учні зможуть називати складники ґрунту, пояснювати досліди, які проводять, робити висновки; зрозуміють значення ґрунту для рослин і тварин; будуть бережливо ставитися до ґрунту – природної комори – годувальниці.

Обладнання: схема-малюнок «Склад ґрунту», малюнки із зображенням мешканців ґрунту; зразки ґрунту своєї місцевості; ґрунт, скляна пластина, спиртівка, вогнетривка чашка; склян­ки з водою, грудочки ґрунту для кожної групи учнів.


ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.

- Я всміхаюсь сонечку.

- Здрастуй, золоте!

- Я всміхаюсь квіточці.

- Хай вона росте!

- Я всміхаюсь дощику!

- Лийся, мов з відра!

- Друзям усміхаюся.

- Зичу всім добра!

– Я бажаю усім добра, успішного навчання і приємного спілкування і хочу подарувати вам урок – теплий, ясний , радісний…

– Які почуття у вас виникають , коли ви отримуєте подарунок? (приємні, радісні, вдячність)

– Я хочу, щоб з таким настроєм ви отримали нові знання!

ІІ. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО НА ПОПЕРЕДНЬОМУ УРОЦІ.

1. Метод «Мікрофон».

— Відгадайте загадку.

Де не ступиш – всюди маєш,

Хоч не бачиш, а вживаєш. (Повітря)

— До якої природи умовно відносимо повітря?

— Хто і що не може існувати без повітря?

— Для чого потрібне повітря рослинам, тваринам і людям?

2. Метод «ПРЕС».

— Доведіть, що у класній кімнаті є повітря. (Взяти зошит і обмахнутися ним, як віялом)

— Доведіть, що повітря є у порожній пляшці. (При опусканні її у посудину з водою будуть виходити бульбашки)

— Доведіть, що повітря розносить навкруги запахи. (Коли мама готує обід, у кімнаті розносяться запахи страв)

— Доведіть, що повітря легше за воду. (Гумовий м’яч плаває на поверхні води)

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

1. Створення інтриги.

— Що знаходиться у чорній скриньці?

На городі і в саду,

В полі, в лісі я знайду

Під ногами там і тут

Чорноземний…(ґрунт)

— Що ви знаєте про ґрунт?

— На які запитання про ґрунт ви хотіли б отримати відповіді?

— Яким ще словом називають ґрунт? (Земля)

2. Підсумок бесіди.

— Сьогодні на уроці ми поговоримо про ґрунт, дізнаємося, із чого він скла­дається, чи живе хтось у ґрунті, яке значення він має для всього живого.


IV. ПЕРВИННЕ СПРИЙНЯТТЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розповідь учителя з елементами бесіди.

Ґрунт — це верхній пухкий шар землі, де ростуть рослини, мешкають тварини й інші організми. Товщина шару ґрунту неоднакова в різних час­тинах планети — від декількох сантиметрів до кількох метрів.

— Із чого складається ґрунт?
До складу ґрунту входять пісок, глина, вода, повітря, перегній. За­лишки рослин, тварин перегнивають — від цього пішло слово перегній. З перегною утворюються поживні речовини — мінеральні солі. Тим самим і забезпе­чується родючість ґрунту.

1. Практично-дослідницька робота.

Дослід 1 (діти виконують у групах)

— Візьміть грудочку землі у руку.

— Яка вона на дотик? (Мокра) Чому? (У ній є вода)

Висновок: у ґрунті міститься вода.

Дослід 2 (діти виконують у групах)

— Киньте грудочку ґрунту в склянку з водою. Що ви бачите? (Вгору піднімаються бульбашки)

— Який висновок можна зробити?

Висновок: у ґрунті є повітря.

Дослід 3 (діти виконують у групах)

— Розмішайте ґрунт паличкою. Що спостерігаємо? (Утворився каламутний розчин)

— Дайте трішечки відстоятися.

— Що плаває на поверхні? Розгляньте за допомогою лупи. (Рештки рослин, сухі листочки, корінці, травинки)

Висновок: у ґрунті є рештки рослин.

— Рештки рослин і тварин, які є у ґрунті, називаються перегноєм. Якщо у ґрунті багато перегною, то він має темний, майже чорний колір і називається чорноземом. Чим більше перегною, тим краще родять картопля, морква, буряки та інші городні рослини. Тепер ви знаєте, мої маленькі дослідники, навіщо ваші батьки восени вносять перегній у ґрунт.

Дослід 4 (діти виконують у групах)

— Розгляньте, що знаходиться на дні склянки. (Пісок і глина)

—Пісок осідає вниз, посередині утворюється каламутний шар із часто­чок глини, а зверху — прозорий шар води.

Висновок: до складу ґрунту входять пісок і глина.

Дослід 5 (демонструє вчитель)

У вогнетривку чашку наливають невелику кількість води зі склянки з досліду № 4. На­грівають воду до повного її випаровування.

— Що залишилося на дні чашки? (Білий порошок, схожий на сіль)

Висновок: залишились мінеральні солі — поживні речовини, які утворюються з перегною.

3. Фізкультхвилинка (імітація праці на городі)

Щоб земелька годувала,

Щедрі врожаї давала,

Восени, мій друже, не зівай,

Глибоченько ґрунт скопай.

Знищиш так насіння бур’янів,

Різних шкідників та хробаків.

Навесні ти від душі

Граблями землю розпуши,

Щоб повітря там було

І рясніше все росло.

Як сонце всі зжене сніги,

У землю зерна поклади.

Влітку треба ґрунт полити,

Щоб рослини могли жити.

За працю нелегку

Земля віддячить красно –

І подарує восени

Врожаї прекрасні.

4. Розглядання колекції ґрунтів.

— Чому ґрунти мають різний колір?

Колір ґрунту залежить від кількості в ньому перегною, піску, глини.

Найродючіший ґрунт містить багато перегною і називається він чор­нозем.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ТА ОСМИСЛЕННЯ ЗНАНЬ

1. Робота з підручником.

2. Гра – інсценізація «Гості уроку» (Кожна група готувала розповідь про тварину, яка живе у ґрунті)

Кріт.

В мене лапи, як лопати, –

Землю можу загрібати.

Я працюю без спочинку –

Знищую комах та їх личинки.

Під землею гніздо маю.

На сонці рідко я буваю.

Польова миша.

Люблю я жити в полі,

Бо їжі тут доволі:

Смачненькі корінці, зернята,

Комах, личинок теж багато.

Домівка у землі моя –

Тепленька та зручна нора.

Дощовий черв’як.

Я – дощовий черв’як,

Але не знає всяк,

Що дуже я корисний

Для кожної рослини.

Розпушую я ґрунт,

Ходи у нім роблю,

І добривом корисним

Земельку я живлю.

Мурашка.

Під землею – ціла хата!

Здогадалися, чия то?

Це домівка для комах –

Земляних мурах.

Справ корисних для ґрунтів

Робимо багато.

Ще шкідливих попелиць

Знищуєм, малята.

VI. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Підсумкова бесіда.

— Що входить до складу ґрунту?

— Як ми довели, що у ґрунті є глина і пісок?

— Як можна довести, що у ґрунті є повітря? вода?

— Що таке перегній?

— Який ґрунт найродючіший?

— Яке значення має ґрунт для рослин?

— Хто з тварин живе у ґрунті?

— Чому потрібно бережливо ставитися до ґрунту?

— Чому його називають чудовою коморою?

1. Дидактична гра «У землі та на землі» (Вчитель показує малюнки, а учні піднімають вгору руки, якщо плоди ростуть на поверхні і присідають, якщо це – коренеплоди)

Матеріал для гри: картопля, помідор, морква, буряк, перець, часник, баклажан, цибуля, кукурудза)

VII. ПІДСУМОК УРОКУ

— Яку тему вивчали на уроці?

— Що цікавого дізналися?

— Про які досліди зможете розповісти вдома?

— Чому не можна забруднювати ґрунт?

— Як потрібно ставитися до нього?

В сад чи на город підемо –

Грудочку землі візьмемо.

Ґрунт – природи дивина.

В ньому є жива вода,

Ще пісок, повітря, глина,

Мінеральні речовини –

Все потрібне для рослини.

Ґрунт – домівка для тварин –

Кротів, мишей і черв’яків,

Мурах, личинок, хробаків.

Давайте ґрунт оберігати

І завжди про нього дбати!

Немає коментарів:

Дописати коментар