суботу, 19 листопада 2016 р.

Інтерактивні методи навчання та правила їх проведення

Великі зміни відбуваються сьогодні у суспільстві. Україна впевнено прямує по шляху євроінтеграції. Зростає потреба у конкурентоспроможних працівниках, які активно генерують ідеї, працюють у команді, приймають сміливі, нестандартні рішення. Розвиток суспільства потребує якісно нового рівня освіти, який відповідав би міжнародним стандартам.
З метою успішного розв'язання цього завдання застосовую в навчально-виховному процесі інтерактивні методи роботи, які активізують діяльність учнів, розвивають їх творче мислення, вміння спілкуватися, роотазмірковувати і приймати рішення.

Технологія "Мозковий штурм"
Урок української мови, 2 клас


Тема. Написання слів з подовженими звуками та позначення їх на письмі двома буквами
На уроці української мови - лялька Настя.
Учні розглядають ляльку.
- Яке у ляльки гарне плаття!
-  Яке розкішне волосся!
- Яке у неї красиве взуття!
Школярі складають речення : «Настя має гарне плаття».
- Порівняйте вимову останніх складів у словах «Настя» і «плаття».
- Чи однаково вимовляються склади? (У слові плаття, - кажуть діти, - ви наче протягли другий склад).
- Так, - погоджуюсь я, - протягла, бо це подовжений звук.
- Визначте подовжений звук у словах «волосся», «взуття». Потім я ставлю проблему перед учнями:
- Як записати подовжений приголосний звук?
Всі варіанти, запропоновані учнями, записую на дошці: «платя», «платья», «плат’я», «плаття». Потім під час обговорення знаходимо найбільш правильний варіант. Допомагаю учням зрозуміти, що для цього треба писати дві однакові букви. А діти формулюють своє правило: м’який подовжений приголосний звук на письмі позначається двома однаковими буквами (плаття, волосся, обличчя, взуття).

Урок математики, 1 клас
Тема. Віднімання чисел з переходом через десяток
- Як від 15 відняти 7?
Учні пропонують віднімати частинами: 15 – 5 – 2 = 8
Але один учень пропонує свій варіант віднімання:
15 – 7 = 10 – 7 + 5 = 8
Тепер уже розглядаємо переваги і недоліки кожного способу.

Урок математики, 4-й клас
Тема. Площа прямокутника
- Що треба знати, на вашу думку, щоб знайти площу прямокутника?
На дошці записую всі ідеї дітей. Жодна з них не відкидається, не критикується вже записана, дозволяється розвивати попередні ідеї.
Можливі відповіді дітей:
- Щоб знайти площу прямокутника, досить знань про периметр.
- Необхідно знати довжину всіх сторін.
- Необхідно знати довжину двох сторін.
- Необхідно знати перетворення іменованих чисел.
- Необхідно знати таблицю мір довжини.
Така форма інтерактації дуже продуктивна. Учні не бояться висловлювати свої думки. «Мозковий штурм» я використовую для актуалізації опорних знань при підготовці до вивчення нової теми та для узагальнення вивченого матеріалу.

Технологія «Незакінчене речення»


Урок природознавства, 3-й клас
Тема. Охорона природи. Чисте довкілля
Кожному учню готую картку «Мої думки».
Завдання: закінчити речення одним із варіантів відповіді.
1. На мою думку, проблеми охорони природи виникли тому, що (зростає чисельність населення, людство споживає занадто багато природних ресурсів, Земля надто мала, можливості природи обмежені).
2. На мою думку, основними чинниками недбалого ставлення до природи є (розвиток науки і виробництва, втручання в глибини Землі, порушення екологічної рівноваги, забруднення космічного простору).
3. На мою думку, виробництво весь час потрібно (обмежувати, нарощувати, удосконалювати).
4. На мою думку, глобальні екологічні проблеми мене (не стосуються, безпосередньо стосуються, залежать від моїх дій).


Урок розвитку зв’язного мовлення, 3-й клас
Тема. Складання художнього тексту за початком, сюжетними малюнками і планом «Рукавичка»
Заохочення учнів до роботи:
- Сформулювати мету сьогоднішнього уроку може кожен з вас, адже подібне формулювання ми робили на попередньому уроці. Скориставшись фразою «Цей урок навчить мене...», висловіть свої очікування від сьогоднішнього уроку.

Технологія «Мікрофон»

Урок читання, 2-й клас
Тема. Усна народна творчість. Малі фольклорні форми
Даю завдання: згадати й прочитати напам'ять одну з малих фольклорних форм.
Передаючи символічний «мікрофон», охочі висловлюються швидко, чітко, не обговорюючи інших повідомлень і не перебиваючи один одного.

Технологія «Робота в парах»

Урок математики, 3-й клас
Тема. Задачі на різницеве і кратне порівняння
Готую картки з двома задачами різних типів. Роздавши кожній парі по дві однакові картки, пропоную за хвилину ознайомитися із завданням і обміркувати свій висновок. За сигналом упродовж 30 с учні висловлюються вголос. Ще півхвилини вони узгоджують думки й визначаються, хто висловлюватиметься перед класом. Представник пари робить висновок про те, чим схожі й чим відрізняються подані задачі. Решта учнів, у разі потреби, доповнює. Весь клас робить висновок, що різницеве порівняння показує, «на скільки» більша чи менша одна величина від іншої, а кратне — «у скільки разів» вони відрізняються.

Технологія «Ажурна пилка»

Українська мова, 3-й клас
Тема. Рід іменників
Розділяю клас на 4 домашні групи. Завдання: опрацювати вдома кожну групу іменників (група іменників чоловічого роду, жіночого роду, середнього роду, іменники у множині).
У класі учасники домашніх груп об'єднуються у так звані експертні групи, де представники кожної з них пояснюють засвоєний матеріал іншим і таким чином самі набувають нових знань.
Учасники експертних груп повертаються в домашні групи й діляться знаннями, отриманими в експертних групах, з іншими учнями цієї групи.
Клас об'єднується в загальне коло для підбиття підсумків уроку. Таким чином усі учні оволодівають розумінням принципу поділу іменників за родовими ознаками.

Технологія «Займи позицію»

Урок читання, 3-й клас
Тема. Вавилонська вежа
Організаційна підготовка — 2 хвилини.
Нагадую учням, що «Вавилонська вежа» — це біблійна легенда. З цієї легенди історично склалися різні висновки:
- різноманітність мов на землі;
- могутність Вавилонської держави;
- міцність віри в Бога;
- неминуче покарання за людську погорду.
Завдання цього уроку — проаналізувати ці висновки і, можливо, дійти до єдиної думки.
На протилежних стінах класу розміщено 3 плакати.
«Вавилонська вежа» — легенда про виникнення різних мов.
«Вавилонська вежа» — легенда про погорду як найбільший людський гріх.
«Вавилонська вежа» — легенда-згадка про часи, коли на землі панував мир, вселюдське розуміння і злагода.
Діти, займаючи певну позицію, утворюють групи. 3 хвилини обговорюють свій вибір у групах.
2—4 учні від кожної групи обґрунтовують свою думку, цитуючи твір. У процесі обговорення допускається перехід до іншої групи, а в результаті обговорення весь клас може дійти єдиної думки або так і залишитися на різних позиціях.

Технологія «Ситуативне моделювання. Гра-експромт «Пожежа»

Урок природознавства, 3-й клас
Тема. Ланцюг живлення
Клас ділиться на групи з умовними ролями в кожній:
- «Рослини» (дерева, пшениця, квіти-волошки);
- «Рослиноїдні тварини» (ховрах, грак, заєць);
- «Хижі тварини» (їжак, вовк, лисиця).
Діти з «Новин телебачення» отримують інформацію про пожежу та її наслідки для сільського господарства регіону й починають «реагувати на повідомлення», виконуючи свої ролі.
Потім збираються в свої групи й вирішують проблему.
Після обговорення ситуації виходять з ролей:
- Як ви почувалися в тій чи іншій ролі?
- Що подобалося під час гри, що ні?
- Чи бували ви самі в подібній ситуації?
- Чи була вирішена проблема? Чому? Як?
- Яку іншу лінію поведінки можна було б виробити?
- Яким чином цей досвід може вплинути на ваше подальше життя?

Технологія «Метод «Прес»
Українська мова, 4-й клас
Тема. Однорідні члени речення
Чотири пари працюють одночасно. Перед кожною стоїть завдання відповідати на поставлене запитання виключно за поданим кліше:
1-ша пара — «Я вважаю, що...»
2-га пара — «...тому, що...»
3-тя пара — «...наприклад...»
4-та пара — «Таким чином...»
Отже, міркування набуває такого вигляду:
- Я вважаю, що ці члени речення є однорідними, тому що вони відповідають на одне й те саме питання й залежать від одного й того ж слова.


Технологія «Два — чотири — всі разом»

Урок природознавства, 3-й клас
Тема. Вода. Властивості води. Підсумковий урок
Пари отримують завдання: сформулювати запитання-відповіді, які б розкривали зміст основних понять, положень, законів розділу «Вода», і розташувати їх у логічній послідовності, обов'язково дійшовши згоди.
Пари об'єднуються в четвірки. Завдання: порівняти результати попередньої роботи, побудувавши спільно логічну послідовність запитань з розділу, дійшовши згоди.
Кожна четвірка повинна сформулювати одне запитання-відповідь, яке відображає основний зміст розділу, записати його на дошці.
Працює весь клас, діти вилучають «слабкі ланки», залишаючи основні.

Технологія «Дерево рішень»

Урок української мови, 4-й клас
Тема. Відмінки іменників
І стадія:
- З якими граматичними поняттями працювали на уроці?
- Скільки відмінків існує в українській мові?
- Що ми враховуємо, коли визначаємо відмінок іменника?
- Які питання ставляться до називного відмінка? Тощо.
ІІ стадія:
- Чому саме так назвали відмінки?
- Чому кличний відмінок не має питань?
- Які допоміжні дієслова застосовувались під час засвоєння відмінків?
- Де найчастіше зустрічаються іменники в кличному відмінку?
ІІІ стадія:
- Чи можна провідміняти іменник, не запам'ятавши назву відмінка, питання до нього?
- Згідно з цим, що, на вашу думку, від вас вимагають?
- Де зустрічається правильне написання кличної форми?
Парна та групова форми роботи дають змогу охопити практично всіх учасників діалогічним та монологічним мовленням. Одним із методів інтерактації є ведення диспуту, а для цього школярі повинні вміти вести діалог, виступати з інформацією, захищати свої ідеї. Тому особливу увагу приділяю навчанню дітей діалогічному мовленню.
Для початку записую на дошці запитання
- Коли ти прокинувся ?
- Чи робиш ранкову зарядку ?
- Як ти вмиваєшся ?
- Що ти снідаєш ?
- Як збираєшся до школи ?
Пропоную учням у парах скласти діалог на тему "Як ти починаєш день?" Діти з жовтими фішками (слабкіші) читають запитання, а школярі із зеленими фішками відповідають. Потім вони міняються ролями. Запитую, хто склав 6 реплік ? Виходить пара учнів, повторює діалог перед класом, а однокласники, уважно вислухавши, схвалюють і роблять зауваження.
Учасники діалогу завжди отримують однакові оцінки, бо працювали і доклали однакових зусиль.
З 1 класу мої школярики вивчають природознавство. Приємно, що цей предмет став для них улюбленим. Діти із задоволенням працюють над проектами.
Мої вихованці стали учасниками багатьох інтерактивних конкурсів: «Кенгуру», «Бобер», «Патріот», «Колосок».
Підсумовуючи всі етапи інтерактивного уроку, пройшовши всіма його сходинками, починаєш розуміти всю глибину підходів до вдосконалення сучасного уроку. Адже суть інтерактивного навчання в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної активної взаємодії всіх учнів. Як показав досвід, інтерактивні методи сприяли:
• розвитку в учнів саморегуляції, тобто розуміння того, наскільки їхні знання відповідають рівневі знань усього класу;
• перетворенню навчання із суто індивідуальної діяльності кожного школяра у спільну працю:
• формуванню позитивного ставлення до навчання, до розумової праці. Хочу зазначити, що використання інтерактивних методів навчання дало поштовх до розвитку таких особистісних якостей, як комунікабельність, співробітництво, уміння відстоювати свою точку зору, йти на компро­міси. Мої вихованці навчилися обговорювати спірні питання, вислуховувати думку кожного, приймати спільно рішення. Приємно, що вони часто говорять «на мою думку», «я вважаю», «буде правильним, коли..», «я згодний з думкою товариша».

Немає коментарів:

Дописати коментар